A természet ereje 39. – Brokkoli

A brokkoli a 80-as évek végén kezdett elterjedni hazánkban, egyre több helyen termesztik, sok kiskertben is megtalálható. A rózsái zöldek vagy kékeszöldek. Nem túl igényes növény, állandó helyre vethető, de palántázható is. Jól viseli a napfényt, a hideget és a meleget is. Világos helyre ültessük, hogy szép tömött virágzatot növesszen. Érdekes tulajdonsága, hogy ha a fő virágzatát levágjuk, akkor a levelek hónalj-rügyéből újabb és újabb virágzatot növeszt az őszi fagyokig.

BrokkoliA brokkoli sokféle vitamint és ásványi anyagok tartalmaz. Található benne (100 grammonként) kálium (316 mg), foszfor (66 mg), kalcium (47 mg), nátrium (33 mg) és magnézium (31 mg). Vitaminok közül legnagyobb mennyiségben a C-vitamint (89 mg) tartalmazza, de ezen kívül található benne folsav, B1-, B2-, B3-, B6-, A-, E- és K-vitamin is.

A brokkoli nem túl népszerű növény a magyar konyhaművészetben, ez betudható annak is, hogy nem túl rég kezdett elterjedni hazánkban. Leginkább krémlevesként vagy párolva, köretként tálaljuk. Bátran kísérletezzünk vele, nagyon ízletes növény. A brokkoli termesztésénél az érés utolsó napjaiban nagyon kell figyelni, mert ha a kis sárga virágok kinyílnak, akkor már konyhai felhasználásra nem alkalmas a növény. A rózsáira szedve, kicsit blansírozva (3-5 percre forró vízbe dobva) nagyon jól eltartható a fagyasztóban. Ha fagyasztáskor először egy tálcára tesszük, míg a rózsák megfagynak, és utána zacskózzuk csak be, akkor könnyen fel tudjuk használni a későbbiekben.

Én gyakran a zöldséges húsos raguk egyik alap zöldségeként használom. Te szoktál brokkolit főzni? Megosztod velünk a kedvenc receptedet?

Hivatkozás:

USDA tápanyag adatbázis – Brokkoli

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.